داروی Suliqua برای استفاده ی گسترده تر در ایالات متحده به عنوان داروی دیابت نوع 2 تایید شد

اولمارس 2019 - داروی دیابتی Suliqua برای استفاده در گستره ی وسیعی از افراد در ایالات متحده مورد تأیید قرار گرفت. اداره غذا و داروی آمریکا روز چهارشنبه 27 فوریه ایندیکیشنهای خود را برای تجویز این دارو افزایش داد. داروی Suliqua، توسط شرکت داروسازی سانوفی تولید شده است و حاوی دو داروی: انسولین گلارژین و lixisenatide است.انسولین glargine با نام Lantus به بازار عرضه می شود؛ لیکسیسناتید با نام آدلیکسین(Adlyxin) در ایالات متحده و با نام لیگزومیا(Lyxumia) در انگلستان عرضه می شود.

ترکیب انسولین و داروهایGLP-1 توسط اتحادیه اروپا برای درمان دیابت نوع 2 در سال 2017 تأیید شده است. پیش از این، داروی تزریقی Suliqua در ایالات متحده برای یک بار استفاده در روز برای افرادی که یا از انسولین طولانی الاثر یا از lixisenatide قبلا استفاده می کردند، تأیید شده بود. هم اکنون اداره ی غذا و داروی آمریکا ایندیکیشن استفاده از داروی Suliquaرا گسترش داده است تا به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در تلاش برای کنترل قند خون خود از طریق رژیم غذایی و ورزش به تنهایی موفق نبوده اند، کمک کند.

رئیس مراقبتهای اولیه ی شرکت سانوفی در آمریکای شمالی، Michelle Carnahan، گفت: با این تصمیم FDA، اولین ترکیب از انسولین و دارو تزریقی GLP-1 بعنوان گزینه ای دیگر به افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 که به طور بالقوه با رژیم غذایی و ورزش قادر به کنترل قند خون خود نشده اند، معرفی شد تا به آنها برای رسیدن به اهداف درمانیشان کمک کند.

تصمیم FDA بر اساس یافته هایی اتخاذ شد که نشان می داد کاهش قند خون افراد تحت درمان باSuliqua  در مقایسه با کسانی که فقط از Lantus و یا Adlyxin استفاده می کردند، بیشتر است. نتایج حاصل از این کارآزمایی بالینی(LixiLan-O) با 30 هفته درمان شرکت کنندگان با این داروها گردآوری شد.

عوارض جانبی گزارش شده از مصرف سولیکا شامل هیپوگلیسمی، حالت تهوع، سردرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد، واکنش های آلرژیک، اسهال و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است.

یادداشت سردبیر: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 قادرند داروهای دیابت را از طریق ایجاد تغییرات مثبت در شیوه ی زندگی خود کنار بگذارند. تبعیت از یک رژیم غذایی واقعی که در برنامه ی کم کربوهیدرات تدوین شده است، به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند تا با از دست دادن وزن و کاهشHbA1c  در نهایت از دیابت نوع 2 رهایی یابند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/mar/suliqua-receives-wider-us-approval-as-type-2-diabetes-treatment-96911508.html